.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راه‌‌اندازي كرسي گويش‌هاي مازندراني

كارشناس حوزه پژوهشي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران از راه‌اندازي كرسي گويش‌هاي ايراني ويژه مازندران با دانشجويان سوئدي در شمال كشور خبر داد.

مريم الطافي اظهار داشت: بر اساس گزارش مدير گروه همكاري‌هاي علمي و روابط بين‌المللي دانشگاه مازندران مقرر شد با ايجاد كرسي‌هاي مربوط به زبان و گويش‌هاي ايراني در اين دانشگاه، تدوين و تبيين گويش فرهنگ مازندراني به دانشجويان سوئدي در اولويت قرار گيرد.
وي از گردآوري 2 هزار و 600 نمونه گويش در مازندران خبر داد و بيان داشت: اداره كل ميراث فرهنگي مازندران همگام با ساختار اهداف و فعاليت‌هاي پژوهشكده مردم شناسي، زبان و كتيبه‌هاي كشور از سال 79 اقدام به گردآوري نمونه‌هاي گويشي اين استان به منظور تهيه آوانوشته‌هاي تفصيلي و تدوين اطلس زبان شناختي كشور كرد.
كارشناس حوزه پژوهشي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران افزود: مازندران با اجراي اين پروژه بزرگ تدوين اطلس زبان شناختي را امسال آغاز مي‌كند.
وي افزود: گويش تبري از گويش‌هاي كهن ايران است و ميراث فرهنگي مازندران در نظر دارد با مطالعه گونه‌هاي زباني پراكنده در پهنه جغرافيايي و فرهنگي مازندران براي شناسايي و رده‌بندي گونه‌هاي زباني گام برداشته و مطالعات و تحقيق درباره اشعار قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، لالاي‌ها، مويه‌ها و ادعيه را به اجرا برساند.
كارشناس حوزه پژوهشي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران تصريح كرد: با توجه به گسترش پژوهش‌هاي حوزه زبان شناسي در عرصه علوم جهان، امروز اين اداره كل قصد دارد با هدف پاسداري از ميراث زبان شفاهي، اجراي طرح‌هاي پژوهشي گسترده در مراتب زباني و تدوين پرونده ثبت ميراث معنوي را در اين حوزه آغاز كند.
الطافي درباره همكاري‌هاي علمي برون مرزي گفت: مطالعات و پژوهش‌هاي حوزه زباني و فرهنگ مازندران در دپارتمان شرق‌شناسي دانشگاه دولتي ايروان د ارمنستان صورت گرفت.
وي افزود: بر اساس گزارش مدير گروه همكاري‌هاي علمي و روابط بين‌المللي دانشگاه مازندران، مقرر شد با ايجاد كرسي‌هاي مربوط به زبان و گويش‌هاي ايراني در اين دانشگاه، تدوين و گويش فرهنگ مازندراني به دانشجويان سوئدي در اولويت قرار گيرد./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.